T-Rex Replica
Regulacje: Echo, czyli głośność efektu (odbicia), Level – głośność dźwięku czystego (bez efektu), Repeat, inaczej feedback – ilość powtórzeń echa. Gałka Tempo to szybkość powtórzeń – tu T-Rex może pochwalić się doskonałym wynikiem: od 1 ms do 2000 ms. Dodatkowe funkcje znajdują się pod przyciskami Brown i Subdivision. Dwa włączniki nożne, jeden to przycisk włącznika efektu, a drugi to przycisk Tap Tempo służący do wstukiwania nogą tempa utworu. Dodatkowo, na bocznej ściance, znajduje się wejście Midi. Służy do synchronizacji tempa delaya z zewnętrznymi urządzeniami, np. sekwencerem lub komputerem poprzez Midi. Dla orientacji umieszczono dwie diody LED, jedną nad włącznikiem On/Off, drugą migającą w tempie czasu pracy delaya nad przyciskiem Tap Tempo.
Replica to klasyczny delay, na razie jedyny cyfrowy efekt w ofercie firmy T-Rex. Cyfrowy w tym wypadku nie znaczy gorszy. W tym małym urządzeniu zamknięto chip DSP, który próbkuje z częstotliwością 44,1 kHz i użyto dwa znakomite, 24-bitowe przetworniki analogowo-cyfrowe BurrBrown (jeden na wejściu A-D i jeden na wyjściu D-A).
Używam Delaya Replica od momentu pojawienia się go na rynku, czyli od czterech lat, i uważam, że w dalszym ciągu w tej klasie nie pojawił się godny konkurent.
Barwa dźwięku czystego jak i odbicia jest po prostu doskonała. Genialna, szczególnie dla gitarzystów, jest funkcja Brown. Wciśnięcie tego przycisku włącza filtr dolnoprzepustowy (barwa staje się ciemniejsza) i delikatne przesterowanie efektu (tylko odbić). Taki zabieg ma na celu ocieplić efekt delay, co do złudzenia imituje słynne echa taśmowe z lat 60. Ma to kolosalne znaczenie, szczególnie w przypadku grania solówek, gdzie efekt echa powinien mieć gorsze pasmo od dźwięku podstawowego. Gwarantuje to przejrzystość solówki i zapobiega efektowi bałaganu i wsysania całości.
Druga bardzo przydatna funkcja to Subdivision. W normalnym trybie (kiedy przycisk Subdivision jest wyciśnięty) delay pozostaje w trybie „czwórkowym”, czyli tempo odbić pozostaje zgodne z tempem utworu ustawionym na gałce Tempo lub zgodnie z tempem wystukanym nogą na przycisku Tap Tempo. Natomiast gdy wciśniemy przycisk Subdivision, włączamy tryb odbić „trójkowy”, niejako wyprzedzając szybkość odbić. Przy ustawieniu ilości powtórzeń na minimum i głośności Echo równej głośności Level uzyskujemy bardzo ciekawy efekt nazwany przez Eddiego Van Halena „Cathedral”, efekt tego typu stał się też wizytówką zespołu U2.
Dane techniczne:
Potencjometry: Echo, Level, Repeat i Tempo
Przełączniki: Brown i Subdivision
Złącza: wejście Jack 6,3 mm, wyjście Jack 6,3 mm, wyjście bezpośrednie Jack 6,3 mm, DC Jack 2 mm
Zasilanie: 12V AC (zasilacz w zestawie)
Natężenie prądu: 300 mA
Waga: 727 g (w pudełku) + zasilacz 275 g.
Autor: Piotr Łukaszewski
Tekst ukazał się w magazynie TopGuitar. Zaprenumeruj: http://topguitar.pl/zamow-prenumerate/